-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:39688 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

در بـيـن قضاوتهاي اميرمومنان علي عليه السلام نقل شده كه روزي سه نفر بر سر 17شتر گفتگو داشتند و مي خواستند آنها را طوري تقسيم كنند كه يك نفر نصف آنها راببرد ( يك دوم ) و ديگري يك ثلث ( يك سوم ) و سومي تسع ( يك نهم ) و بر سرتقسيم عدد 17 به اين كسرها در مانده بودند و كار به مشاجره كشيده بود . عـلـي عليه السلام براي پايان دادن به مشاجره آنها يك شتر از خود به آن هفده شتراضافه كردند , آنگاه نصف آن عدد را به نفر اول ( 9 شتر ) و ثلث آن را به نفردوم ( 6 شتر ) و تسع آن را به نفر سوم ( 2 شتر ) دادند و يك شتر كه متعلق به خود حضرت بود باقي ماند ; يعني , در حقيقت به هر يك از آن سـه نفر چيزي اضافه برسهمي كه مي خواستند دادند , زيرا آنها سهم خود را از 17 شتر مطالبه مي كردند وحضرت همان سهم را از 18 شتر به آنها داد , لذا با كمال خوشنودي و رضايت ازمحكمه قـضـاوت بـيـرون رفـتـند و شتر اضافي هم به جاي خود باقي ماند اكنون اشكال در اين است كه بفرماييد : اين اضافه ها از كجا آمد و مال كي بود كه امام به آن سه نفر داد ؟
نكته قابل توجه در اينجا سهامي است كه آن سه نفر تقاضا داشتند و از مجموع مال كمتر بود ; يعني اگـر نـصـف را بـا ثلث ( يك سوم ) و تسع ( يك نهم ) حقيقي جمع كنيم , كمتر از يك عدد كامل مي شود . بنابر اين , بايد گفت اين سه نفر مدعي تمام17 شتر نبودند به دليل اين كه مجموع سهام آنها ( يك نهم + يك سوم + يك دوم ) به اندازه مجموع آن مال نبوده است . توضيح اين كه : مجموع سهام موجود در يك مال هميشه برابر با يك واحد است و به عبارت ديگر , اگر سهام يك شركت مثلا صد سهم باشد , مجموع سهام شركاء را كه روي هم بريزيم حتما صد سهم خواهد بود . در مساله 17 شتر , نزاع كنندگان نمي خواستند عدد 17 را به نسبت يك دوم و يك سوم و يك نهم تـقـسيم كنند بلكه نفر اول مدعي نصف اين شترها , نفر دوم مدعي يك سوم آنها و نفر سوم مدعي يـك نـهـم بود يعني هر كدام سهم خود را برابر با اين كسر مي دانست در حالي كه مجموع اين كسرها مساوي با يك عدد صحيح نيست 0 (1)ولي امام عليه السلام باقيمانده مال را نيز ميان آنها - به همان نسبت سهام مزبور- تقسيم فرمود و اين كه ملاحظه مي كنيم هر كدام كمي از سهم خود بيشتر بردند ,از همين جا بود كه آن باقيمانده را نيز امام عليه السلام به سهم آنها افزود . مـنتها , جاي اين سوال باقي مي ماند كه چگونه آن حضرت اين مقدار باقيمانده راميان آنها تقسيم كـرد - با اين كه آنها مدعي آن نبودند ؟پاسخ آن يك نكته است : از نظر قوانين اسلام هرگاه مالي تحت اختيار و تصرف كسي يا كساني باشد , مال آنهاست مگر دليلي بر خلاف آن وجود داشته باشد ; پس باقيمانده مال هم در واقع مال آنها بود , ولي آنها توجه نداشتند كه سهام آنهاكمتر از مجموع مال است ; به عبارت ديگر , اين سه نفر تمام 17 شتر را مال خودمي دانستند و شريك چهارمي براي خود قائل نبودند و مي خواستند مجموع آن را به نسبت يك دوم و يك سوم و يك نهم تقسيم كنند ولي به اين نكته توجه نداشتند كه اين سهام از مجموع مال كمتر است ; لذا , علي عليه السلام با يك ابـتـكـار جالب - يعني اضافه نمودن يك شتر و به وجود آوردن يك كسر قابل تقسيم به تمام سهام مـزبـور - مـشـكـل راحـل نـمودند و باقيمانده را از اين راه - به همان نسبت سهام - در ميان آنها تقسيم نمودند و شتر خودشان اضافه ماند , اين ابتكار و سرعت انتقال و سهولت عمل راستي جالب است .

پاسخ به پرسشهاي مذهبي
مكارم شيرازي - ناصر و جعفر سبحاني 1 - مـجـموع سهام آنها مساوي است با : هفده هيجدهم زيرا : هفده هيجدهم يك نهم +يك سوم + يك دوم و مجموع مال مساوي است با عدد 1 بتوان 18 و به عبارت ديگرهيجده هيجدهم و چون مجموع سهام را از مجموع مال كم كنيم 1 هيجدهم باقي مي م

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.